A bérszámfejtés területén vajon a robotok veszik át az ember szerepét, mit hozhat a jövő?

Jönnek az önvezető, önjáró autók. A gazdasági élet területeiről is egyre többet hallani a robotizálásban rejlő lehetőségekről. Például az autógyártásban, de egyéb gyártási folyamatokban már jó ideje ipari robotok végeznek egy-egy munkafázist. Vajon olyan területen, mint például a bérszámfejtés leváltható az ember?

Nézzünk egy érdekes területet, 2017 a chatbotok éve! A honlapokba integrált kisméretű felugró fül egyre több helyen hódít és már a közösségi médiában is betört.

Sorban indulnak a chatbot készítésre felkészítő tanfolyamok – hogy miért? Mert egy újabb lehetőség, hogy a cégek megszólítsák célközönségüket. Igen ám, de nem csak a marketingesek körében növekszik a népszerűsége! A HR-esek is egyre több területen igyekeznek hasznosítani a funkciót.

Érdemes már most elkezdeni a chatbot fejlesztését

A program tulajdonképpen egy mesterséges intelligencia, amelyet folyamatosan karban kell tartani és fejleszteni, tanítani szükséges. Talán ez a legjobb szó rá, hiszen a robot se kevesebbet, se többet nem tud annál, mint amennyit mi magunk beletáplálunk a memóriájába, illetve amennyi a megadott elérési útvonalon található.

A mesterséges intelligencia fejlesztése határtalan

A legegyszerűbb programokat szinte bárki, különösebb programozási tehetség nélkül létre tudja hozni, a jövő azonban ennél sokkal mélyebb vizekre visz bennünket. A mesterséges intelligencia azon túl, hogy saját arcot kap képes lesz vonásainkról, mimikáinkról leolvasni érzelmeinket. (https://www.soulmachines.com/)

Innen pedig már csak egy ugrás, hogy a következő állásinterjún nem egy hús-vér embert, hanem egy webkamerával ellátott számítógépet ültetnek majd be a felvételiző elé. Ha itt még nem is járunk, de a jelenlegi chatbotokat már ma is használják az új alkalmazottak tájékoztatására, amellyel költséghatékonyabbá teszik a betanítás egyébként drága lépéseit. Nem szükséges minden apró kérdéssel a feletteshez fordulni, ha a rendszer ismeri a választ, időt és energiát takaríthat meg. Ezen felül persze előnyt jelent az új munkatárs beilleszkedésének szakaszában is, hiszen nem lesz számára olyan hosszú ideig idegen a környezet.

Olcsóbb, gyorsabb és még az ügyfél is boldogabb

Azoknál a vállalatoknál, ahol a forgalmat egyébként is nehezen lehet nyomon követni, ideális megoldást kínál a rendszer bevezetése. A chatbotokkal természetesen foglalkozni kell, azonban minél tökéletesebb a rendszer, annál nagyobb terhet vesz le a válláról. Pontosabb, gyorsabb munkát lát el, miközben az ügyfél is örül, hiszen a várakozási idő nagymértékben csökken.

Akkor most jön a robotadó?

Hiába, a világ arra felé tart, hogy a munkák nagy részét a robotok egyszerűen le fogják tudni venni az emberek válláról. Maguktól mozgó járművek, chatbotok, önbefűzős cipők és még sorolhatnám, így merült fel a gondolat többek között Bill Gates fejében is, hogy ideje lenne bevezetni a robotadót. (http://www.portfolio.hu/gazdasag/adozas/adoztassuk_meg_inkabb_a_robotokat_javasolja_bill_gates.244261.html)

Való igaz, hogy az apró lépésenként, de a világ szépen lassan más köntösbe fog bújni, nekünk pedig alkalmazkodni kell. Véleményem szerint azonban nincs mitől tartani, hiszen a gépeket is csak emberek találják ki, rakják össze, működtetik és fejlesztik tovább…