Nevelőszülői GYED

Érdekes gyakorlatot vettünk észre a nemrég bevezetett nevelőszülői GYED-del kapcsolatban.

A TB ellátásokat szabályozó törvény (Ebtv.) a nevelőszülői GYED napi összegét következőképpen határozza meg:

„A nevelt gyermek után járó gyermekgondozási díj alapja a gyermekgondozási díjra való jogosultság első napján érvényes minimálbér 55%-a, a gyermekgondozási díj összege a naptári napi alap 70%-a.” 

Miután alapelv a TB ellátások folyósításánál, hogy egy adott ellátási eset (egybefüggő időszakban folyósított ellátás) napi összege rögzítve van, ebben az esetben is a törvény végig rögzíti nevelőszülői GYED-et az adott nevelt gyermek után, annak kétéves koráig. Nem a mindenkori minimálbérből indul ki, hanem a jogosultság első napján érvényesből.

Ez elég hosszú időtartam is lehet, akár másfél év is, amely alatt az infláció már érezteti a hatását.

Mondhatnánk, hogy mi ezzel a probléma, hiszen a „normál” GYED esetében is rögzített a naptári napi alap. Igen ám, de ennek legalább van egy felső korlátja, a minimálbér kétszerese. Ez a felső korlát ugyanakkor már nem a jogosultság első napján érvényes minimálbér kétszerese, hanem a mindenkori minimálbéré. Ez azt jelenti, hogy a minimálbér változásakor legalább azoknál emelni kell a normál GYED ellátását, akiknél a rögzített napi alap ezt a felső korlátot meghaladja. Ez pedig évente megtörténik, egy GYED alatt általában két alkalommal.

Persze a GYED indulásakor érvényes minimálbér kétszerese alatti napi alappal induló GYED-es sem számíthat „inflációs” emelésre évente, ahogyan a nevelőszülői GYED-es sem.

Vagy mégis?

Itt jön a bevezetőben említett érdekes gyakorlat, amelyet a Magyar Államkincstár vezetett be a nevelőszülők javára, egy jogértelmezési „huszárvágással”:

Miután a törvény a nevelőszülői GYED esetében is érvényesnek tekinti a „normál” GYED-re vonatkozó korlátozó kiegészítését:

„A gyermekgondozási díj összege … de legfeljebb havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70%-a.”

„A maximális összegben megállapított gyermekgondozási díj összegét a minimálbér emelésének napjától számított 15 napon belül hivatalból felül kell vizsgálni, és a megemelt összeghatár figyelembevételével, – ha kormányrendelet korábbi időpontot nem állapít meg – a minimálbér emelésének napjára visszamenőlegesen újra meg kell állapítani.”

Ennek persze a nevelőszülői GYED esetében csakis akkor lenne hatása, ha a nevelőszülő több helyről is kapna GYED-et, hiszen a csak egy helyről kapott nevelőszülői GYED alapja még a minimálbért sem éri el (annak 55%-a), így nem mehet a kétszerese fölé.

A MÁK „huszárvágása” pedig itt jön. A törvénytől eltérően a kifizetőhelyi tájékoztatójában a nevelőszülői GYED esetében a „maximális összegben megállapított gyermekgondozási díj”-at a mindenkori minimálbér 55%-nak tekinti, így eléri, hogy a nevelőszülői GYED napi összege minden év elején emelkedjen.

Ezt a gyakorlatot a társadalombiztosítási kifizetőhelyek számára is kötelezővé tette.

Hiába a TB ügyintéző „jogkövető” munkája, azt felülbírálja a MÁK, a kifizetőhely ellenőrzésénél visszamenőleg felemelteti a nevelőszülői GYED-eket.

Természetesen nem tekintjük igazságtalannak ezt a MÁK értelmezést, hiszen ezzel „jót tesz” a nevelőszülőknek. De az igazi megoldás az lenne, ha a törvényt is ennek megfelelően módosítanák. És akkor persze a minimálbér kétszerese alatti „normál” GYED-ek évenkénti emelését is ugyanígy elő kellene írni.

Budapest, 2024. október

Vasvári László
KREA-SOFT Kft.
ügyvezető